تبلیغات
فروش بهترین و جدیدترین بازیهای کامپیوتری، مستندها ، انیمیشنها ، فیلمهای آموزشی و ... - خرید سریال تا ثریا با کیفیت عالی
فروش بهترین و جدیدترین بازیهای کامپیوتری، مستندها ، انیمیشنها ، فیلمهای آموزشی و ...

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 26 اردیبهشت 1391

اطلاعات محصول:

فروش اینترنتی و پستی مجموعه سریال تا ثریا به صورت کامل با کیفیت عالی

تعداد : ۸ دی وی دی
نسخه خانگی
کیفیت : عالی
تعداد قسمت : ۲۹ قسمت
شبکه یک سیم

قیمت : 11800 تومان

نویسنده فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «تا ثریا» گفت: این سریال تابوهای خودساخته‌ای که معلوم نیست از کجا آمده‌اند را نقد می‌کند.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «تا ثریا» که این شب‌ها از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود، به همت خبرگزاری فارس در دفتر سازندگان سریال برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم سیروس مقدم (کارگردان)، سعید فرهادی (نویسنده)، همایون ارشادی، آزیتا حاجیان و مهران احمدی (بازیگران سریال) حضور داشتند.
در این نشست سعید فرهادی به سوالات خبرنگار فارس پاسخ داد که مشروح کامل آن را در ادامه مطلب میتوانید بخوانید...

خرید پستی (تحویل 3 الی 6 روز)
برای خرید پستی این محصول (ابتدا تحویل محصول سپس پرداخت وجه آن) روی دکمه زیر کلیک کرده و پس از پر کردن کامل و دقیق مشخصات خود، سفارش خود را ثبت کنید. در خرید پستی، سفارش شما بین 3 الی 5 روز بعد به دست شما خواهد رسید.

**چرا داستان‌های تا ثریا تا این حد تلخ و استرس‌زاست؟
-درباره تلخی هر کار واقع گرایی که در تلویزیون و سینما ساخته شده، این سوال مطرح شده است که چرا این کار انقدر تلخ است؟ به نظر من این سوال از اساس، سوال اشتباهی است. مثل این جریان می‌ماند که از کارگردانی که همیشه سورئال کار می‌کند، بپرسیم شما چرا رئال کار نمی‌کنید؟ در صورتی که وظیفه هر کارگردانی این نیست که همه ژانرها را تجربه کند. آقای مقدم هم تصمیم گرفته که این مسیر را طی کند.

**اما آثار آقای مقدم تا اینجا جمعی از کارهای شیرین و تلخ بوده است، هرچند اگر بخواهیم بگوییم که کارهای شیرین ایشان هم از لحن تلخی برخوردار هستند، اما نباید این نکته را نادیده گرفت که مخاطب عام تلویزیونی خیلی متوجه این مرزبندی‌ها نمی‌شود و با دیدن اثری مانند پایتخت می‌خندد و با دیدن تاثریا ناراحت می‌شود؟
-شاید این مشکل تلویزیون است که ۵ شبکه‌اش در حال پخش کارهای تلخ است و مشکل من و آقای مقدم نیست که تاثریا تلخ است. این کلیت مورد بحث است، نه جزئیت.

**شما از ابتدا که قصد نگارش فیلمنامه را داشتید، مبنایتان بر ربا بود یا در طول کار به این نتیجه رسیدید که این بحث را به طور ویژه مورد توجه قرار دهید؟
-بحث ربا در همان ایده اولیه وجود داشت و من خیلی از خانواده‌ها را می‌دیدم که درگیر بحران ربا هستند و شاید حتی تلخ‌تر از ماجرای ثریا برایشان اتفاق افتاده بود. حس می‌کردم که اگر نخواهم چشمانم را ببندم و خود را فریب ندهم و بی‌تفاوت از کنار ماجراها نگذرم، می‌توانم یکی از مسائل مهم و فراگیر جامعه را نشان بدهم.
این ماجرا را از لحاظ دراماتیک بسیار پر پتانسیل می‌دیدم و از طرف دیگر هم در تلویزیون کاری را ندیده بودم که با این موضوع و در این سطح دراماتیک ساخته شود و بتواند مردم را درگیر کند. کارهایی هم که ساخته شده بودند یا بسیار سطحی بود و یا خیلی کلیشه‌ای به این موارد پرداخته شده بود.
اتفاقا خانواده‌هایی که درباره این موضوع من با آنها صحبت کرده بودم، همه در حال ابهام و بلاتکلیفی بودند که چرا ما این کار را کرده‌ایم. جالب اینجاست که همه این افراد هم آدم‌های معتقدی بودند و حلال و حرام برایشان مهم بود، چیزی شبیه ثریا خانم ما. من هم همیشه سوالم از آنها این بود که شما که می‌دانستید ربا حرام است و چنین تبعاتی دارد، چرا واردش شدید؟ همه هم می‌گفتند ما نمی‌دانستیم که این پول نزول است و همه چیز در یک ابهام اتفاق افتاد. من هم دیدم که ایده خوبی است و به آن پرداختم.
یکسری قصه‌ها هم برای جذابیت به آن اضافه شد و حال سریال به جلوتر که برود می‌بینید که از همین جریانی که ما فقط چند لایه سطحی آن را می‌بینیم، چه اتفاقتا عجیب و غریبی زایش پیدا می‌کند. هیچ جا در قصه ما وجود ندارد که احساس کنیم قصه افت پیدا کرد، دیگر جلو نمی‌رود، حرکت ندارد و پیش نمی‌رود.

**منابع شما در نگارش فیلمنامه چه بود؟ شما چقدر از منابع اجتماعی و چقدر از منابع دینی استفاده کردید؟
-می‌توانم بگویم که حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از منبعم تحقیقات میدانی بوده که انجام داده‌ام، حتی پیش از آنکه بخواهم تحقیق را شروع کنم، می‌شنیدم از اطراف که کسانی درگیر این قضیه هستند. به همین دلیل سراغ خانواده‌های این چنینی رفتم و با آنها به صحبت نشستم. وقتی هم به ذهنم رسید که کار کنم، خیلی از خانواده‌هایی که با آنها صحبت می‌کردم، ۸۰ درصد در درد دل‌ها و گریه کردن‌هایشان درآمد. ۲۰ درصد بقیه هم بخش منطقی قضیه بود که من راجع به مسائل شرعی و حقوقی ماجرا تحقیق کردم ولی آنها بیشتر بخش تزئینی کار بود. عمق ماجرا در همان صحبت‌هایی بود که با خانواده‌ها داشتم.

**احادیث و روایات بسیاری در مذمت ربا آمده است، حتی در قرآن هم به آن اشاره شده، چقدر از این موارد را در کارتان مورد استفاده قرار دادید؟
-من یک آیه کلیدی پیدا کردم که از لحاظ دراماتیک کمک بسیاری به من کرد. آیه‌ای که اول سریال هم می‌آید و تفسیری که من از آن خواندم بسیار تصویر دراماتیکی داشت. این تفسیر تصویری متعلق به آیت الله مکارم شیرازی است و می‌فرماید آدمی که درگیر ربا می‌شود مثل آدمی است که به زمین می‌خورد، بعد از چند ثانیه بلند می‌شود اما تعادل ندارد و دوباره به زمین می‌خورد. این زمین خوردن تا آخر زندگی ادامه دارد. این ماجرا در سریال هم دیده می‌شود. ثریا خانم مدام در حال زمین خوردن است و این آیه کمک بسیاری به ما کرد.

**اتفاق پشت اتفاق افتادن در سریال گاهی خیلی زیاد می‌شود و فرصت تنفس و تفکر به مخاطب نمی‌دهد؟
-اتفاق‌ها اصلا زیاد نیست و مدام از دل قصه بیرون می‌آید و مخاطب اصلا احساس نمی‌کند که چقدر اتفاق می‌بیند. چون‌که اتفاقات بیرونی نیستند. تصادفی وجود ندارد. زد و خوردی که قصه بخواهد ایجاد کند بسیار کم است و همه اتفاقات، اتفاقات درونی داخل قصه است و هرقدر پیش برود، این ماجرا بیشتر ملموس می‌شود. هیچ جای قصه هم داستانی خارجی وارد کار نکرده‌ایم که تماشاگر منطق آن اتفاق را ندیده باشد. سعی کردیم هیچ اتفاقی در قضیه نباشد که مخاطب فکر کند بی‌مقدمه بود. قبول دارم که اگر اتفاق بی‌مقدمه در کار زیاد باشد برای مخاطب آزار دهنده می‌شود و تصور می‌کند برای اینکه نگهش داری، مدام از این حالت‌های حادثه‌ای استفاده می‌کنی. در تاثریا حوادث در دل قصه‌ها اتفاق می‌افتد و چیزی از بیرون به آن وارد نمی‌شود.

**اتفاقات پشت سر هم روی می‌دهد و سرعت زندگی در سریال بالاست؟
-یکی از ویژگی‌های زندگی‌های مدرن این است که به خاطر مشکلات و دغدغه‌هایشان درگیر هستند و همین موضوع روال زندگی را تند تر می‌کند. در گذشته عزیزی فوت می‌کرد، خانواده ۴۰ روز تمام فعالیت خود را تعطیل می‌کرد. همان طور که غم‌هایمان مدت کمی را به خود اختصاص داده‌اند، خوشی‌های ما نیز زمانشان کم شده است و روال زندگی اجازه مکث به ما نمی‌دهد. مراسم عروسی هم حدود ۱۰ روز طول می‌کشید ولی امروز ما تنها شده‌ایم.

**هنگام نوشتن تصویری از بازیگران در ذهن داشتید یا همه انتخاب بازیگران بر عهده کارگردان بود؟
-من در ذهنم گزینه‌هایی داشتم ولی هیچ وقت تصمیم نگرفتم که ذهنم را ثابت روی آن بازیگران نگه دارم و حس کردم اگر این اتفاقات بیافتد و در شرایط تولید بخواهد شخصیت خوبی خلق شود، آن وقت من دائم فکر می‌کنم که این شخصیت را باید فرد دیگری بازی می‌کرد و هم دست من را می‌بست و هم آداپته کردن این شخصیت‌پردازی با یک گروه تولید دیگر، دست و پای آنها را می‌بست. به همین دلیل چنین کاری نکردم و چقدر خوب شد که این اتفاق نیافتاد. چون یکسری از بازیگرانی که الان کار می‌کنند، برایم آزار دهنده بود ولی الان به هیچ تناقضی نمی‌رسم. نوشتن فقط این نیست که بنشینی گوشه اتاق و تصورات ذهنی خود را مکتوب کنی و فکر نکنی که بعد از این چه اتفاقی می‌افتد. بخشی هم این است که تولیدی به ماجرا نگاه کنیم.

**به نظر می‌رسد شما در فیلمنامه سن روابط خارج از عرف بین دختر و پسر را کاهش داده اید و آن را از سنین جوانی به نوجوانی کشانده‌اید، ضمن اینکه ترویج این روابط در سنین بزرگسالی نیز در این سریال مورد توجه قرار گرفته است؟
-اتفاقا سریال نقد همین نظر است. تابوهایی خودساخته که معلوم نیست از کجا آمده‌اند را نقد می‌کند. چرا ثریا خانم ازدواجش با سرهنگ را پنهان می‌کند؟ کسانی که طرز تفکرهای این چنینی دارند، به قدری این تفکر را راجع به ثریا خانم غالب دانسته‌اند، که ثریا خانم نمی‌تواند حق خود را بگوید. او نمی‌تواند بگوید که من بعد از ۱۵ سال که فرزندانم بزرگ شده‌اند می‌خواهم یک رابطه عاطفی شرعی و عرفی برقرار کنم که سالم است. چرا نمی‌تواند بگوید؟ برای اینکه از آن فرهنگ غلط ناشی شده است. آن فرهنگ از کجا آمده است؟ از همین تابو سازی‌هایی که نظر می‌دهیم تصویر چنین مسائلی قبح آن را می‌شکند. خوب اگر این کار شرعی و اخلاقی را انجام ندهد که مشکلات دیگری گریبان‌گیرش خواهد شد.
ضمن اینکه ثریا خانم که کمی سنش بالاتر است مفهوم تقیه را می‌داند، ‌درباره ازدواجش مخفی کاری می‌کند و آن را علنی نمی‌کند ولی پسرش که یک جوان است نگاه دیگری به ماجرا دارد و ترجیح می‌دهد همه را از رابطه‌ای که دارد آگاه کند و به خانواده‌اش بگوید. در چنین شرایطی خواهرانش به او می‌گویند که برای چه به خانواده آن دختر گفته‌ای و اطلاع داده‌ای؟ این سخنان را که خانواده ثریا از خودشان درنیاورده‌اند. فرهنگ ما باعث شده تا آنها چنین نگرشی به ماجرا پیدا کنند.

خرید پستی (تحویل 3 الی 6 روز)
برای خرید پستی این محصول (ابتدا تحویل محصول سپس پرداخت وجه آن) روی دکمه زیر کلیک کرده و پس از پر کردن کامل و دقیق مشخصات خود، سفارش خود را ثبت کنید. در خرید پستی، سفارش شما بین 3 الی 5 روز بعد به دست شما خواهد رسید.




طبقه بندی: سریال ایرانی، 
برچسب ها: بازیگران سریال تا ثریا، خرید اینترنتی سریال تا ثریا، خرید اینترنتی مجموعه تا ثریا، خرید درب منزل سریال تا ثریا، خرید سریال تا ثریا، خرید سریال تا ثریا با کیفیت، خرید سریال تلویزیونی تا ثریا، خرید مجموعه کامل تا ثریا کیفیت عالی، خرید پستی سریال تا ثریا، خرید پستی مجموعه تا ثریا کامل، سریال ایرانی تا ثریا کامل، فروش سریال ایرانی تا ثریا، فروش سریال تا ثریا، فروش مجموعه تا ثریا، فروش پستی مجموعه کامل تا ثریا، لیندا کیانی، تاثریا، هومن سیدی، تا ثریا،
ارسال توسط mohsen
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدام محصولات را بیشتر برای فروش قرار دهیم؟





امکانات جانبی
لینک دوستان
href="http://www.blogskin.ir">قالب وبلاگ